Speeldag 28 - 6/3/2026: La Louvière - Royal Antwerp Football Club [0-0]
Moderator: Moderator Team
Speeldag 28 - 6/3/2026: La Louvière - Royal Antwerp Football Club [0-0]
Naar La Lou zonder de geschorste Zeno en Janssen.
Re: Speeldag 28 - 6/3/2026: La Louvière - Royal Antwerp Football Club [20u15]
De volgende stap naar PO1!
red army!!
- zorro
- Top voetballer

- Slagzin: Luckily the world sucks, otherwise we'd all fall off
Een verplaatsing die veel lastiger is dan ze lijkt.
Tevreden met een punt.
Tevreden met een punt.
Moeten we ons zorgen maken? We vragen het aan een expert!
9 op 9 pakken moet het doel zijn , moeilijk of niet nog 3 keer gas geven dan zien we wel waar we stranden
Aftrap 20:45, niet 20:15.
ACT AS 1
-
janssens
- Top voetballer

- Slagzin: Is it just me, or is it getting crazier out there?
Zeno en Janssen vervangen wordt moeilijk, maar moeilijk gaat ook.
I'll have a cup of tea
And tell you of my
Dreamin'
And tell you of my
Dreamin'
PO2 spelen, winnen en dan tegen de 5e van PO1 voor het europese ticket lijkt me het meest realistische pad. Het gaat héél moeilijk zijn maar het kan.
-
Peperbus2
- Junior

- Slagzin: Immer liefdevol
Vanachter dan maar Tsunashima, Bijl en Kouyaté.
Die laatste gaat tegen die grote spits van La Louvière al zijn kopbalsterkte moeten inroepen.
Vooraan gewoon Vandeplas zetten.
Ik ben wel benieuwd hoe we het daar gaan aanpakken.
We halen onze beste resultaten als counterploeg. Dus ik zou die mannen ook gewoon de bal geven.
Ze hebben nog een zeer realistische kans om playoff 2 te halen. Ze zullen dus zeker willen aanvallen.
Inderdaad. Niet meer van aanpak wisselen voor de playoffs. Winnen we daar op een lelijke manier 0-1 des te beter. En anders misschien droge 0-0.
Maar niet op naïeve manier achter komen om daarna toch geen kans te kunnen creëren.
Maar niet op naïeve manier achter komen om daarna toch geen kans te kunnen creëren.
----------------------- Nozawa -------------------------
Tsunashima ---- Kouyaté ---- Van Helden
-------------- Benitez ---------- Praet ---------------
Valencia ------------ Scott -------------- Foulon
----------- Vandeplas --------- Kerk ---------------
Tsunashima ---- Kouyaté ---- Van Helden
-------------- Benitez ---------- Praet ---------------
Valencia ------------ Scott -------------- Foulon
----------- Vandeplas --------- Kerk ---------------
Act as One, Play as Champions.
-
Denrafcmob
- Preminiem

- Slagzin: Bloed aan de palen
Allez t is zover;
Jasper verkloote fluit .
Brent stressend is de var
Jasper verkloote fluit .
Brent stressend is de var
-
Denrafcmob
- Preminiem

- Slagzin: Bloed aan de palen
Brent staessens is var
-
Stouwer
- Reserve speler

- Slagzin: Kust na mennen dappere
Na Club Brugge nu ook La Louvière: daarom neemt Antwerp vrijdag voor de tweede keer dit seizoen geen supporters mee
Antwerp mist vrijdag niet alleen het geschorste duo Janssen-Van den Bosch. Ook de eigen fans reizen niet mee naar La Louvière. De Federatie van Antwerp Supporters Clubs (FASC) boycot de verplaatsing naar de Easi Arena. “Amper acht supportersbussen mogen meenemen is gewoon niet realistisch.”
De Great Old opent vrijdag de 28ste speeldag op het veld van promovendus La Louvière. In de zoektocht naar een 6 op 6 – om zo in een PO1-mirakel te blijven geloven – kan Antwerp niet op de steun van de eigen aanhang rekenen. De rood-witte supportersfederatie boycot de trip naar de Easi Arena. Ze volgt daarmee het voorbeeld van Standard op de openingsspeeldag. Ook Club Brugge, Anderlecht en AA Gent namen nadien geen supporters mee naar La Louvière.
De reden? Het lage aantal bussen waarmee stamnummer 1 naar Henegouwen had mogen afreizen. Dominik Van Landeghem, voorzitter van de Federatie van Antwerp Supporters Clubs (FASC), legt uit. “La Louvière kampt – net als veel andere clubs – met een tekort aan parkeerruimte. Hierdoor is er slechts plaats voor acht bussen, terwijl wij mínstens zestien bussen nodig hebben om onze supporters ter plaatse te krijgen.”
“Bij La Louvière rekenen ze als volgt: 404 beschikbare tickets – dat lage aantal is nog een andere discussie, maar soit – gedeeld door vijftig fans per bus, is gelijk aan acht bussen. Zo eenvoudig is de rekensom natuurlijk niet. Veel clubs – toch zeker de grote – hebben supporters over heel Vlaanderen of zelfs heel België. Ze allemaal op één centraal vertrekpunt laten samenkomen is praktisch onhaalbaar”, benadrukt Van Landeghem.
Standard werd dit seizoen als eerste geconfronteerd met deze problematiek. Ook de Rouches mochten slechts acht bussen meenemen naar La Louvière en deden een tegenvoorstel dat werd afgeketst, weet Van Landeghem. “Standard speelde met het idee om met acht bussen de parking op te rijden, de supporters daar af te zetten en aansluitend met de volgende acht bussen binnen te rijden. Daar wilde La Louvière niet in meegaan.”
Het topic van de bussen kwam in januari ter sprake op een vergadering van de overkoepelende supportersvereniging ‘Belgian Supporters’, in aanwezigheid van de Pro League en Binnenlandse Zaken. Ook daar werd geopperd om minstens zestien bussen van de uitploeg toe te laten. Verder eisen de Belgian Supporters minstens 800 tot 1.000 plaatsen voor bezoekende fans in de Jupiler Pro League.
Dat aantal haalt La Louvière met zijn 404 tickets lang niet. Het geringe aantal toegangskaarten was overigens de reden van een eerdere Antwerpse boycot op het seizoen. Eind november tegen Club Brugge reisde het rood-witte legioen niet af naar Jan Breydel. Normaal kregen de Antwerp-fans daar zo’n 850 tickets. Door incidenten in een vorige wedstrijd besliste de Brugse politie om dat aantal te halveren naar zo’n 425 kaarten.
Ook de laatste verplaatsing van de reguliere competitie – die naar Den Dreef over twee weken – wilde de FASC aanvankelijk boycotten. “Omdat we van OHL slechts plaats kregen voor twaalf bussen”, aldus Van Landeghem. “Na overleg trok OHL dat aantal op naar zestien bussen, waardoor we op zondag 22 maart wel degelijk naar Leuven rijden. Een beetje druk uitoefenen werpt soms zijn vruchten af.”
93:33
Antwerp-coach Joseph Oosting laat de zon in zijn hart: “Dat lage blok van ons moet geen eigen leven gaan leiden”
Deurne-NoordJoseph Oosting is een trainer die naar de zon – lees het positieve – kijkt. Dat treft met het vroege lenteweer begin maart. Na de overwinning tegen STVV kan hij met Antwerp van Play-off 1 blijven dromen. “Al wordt La Louvière een ander verhaal”, weet de Nederlander, die met Janssen en Van den Bosch twee onmisbare pionnen toch moet missen.
14:56
Antwerp trekt vrijdag zonder het geschorste tweetal Vincent Janssen en Zeno Van den Bosch naar La Louvière. Zelf wilde hij het niet gezegd hebben, maar Joseph Oosting mist met hen twee pionnen die hij – met de huidige kwaliteit in de kern – niet één op één kan vervangen. “Uiteindelijk zijn ze er niet en kijk ik, zoals gewoonlijk, naar wat ik wel heb.”
De twintigjarige Gerard Vandeplas lijkt de logische optie om de spitsenrol van Janssen over te nemen. “Dat moet ik nog bekijken. Gerard is een jonge speler die hier en daar last heeft van kleine klachten. We zullen vrijdag zien hoe het met hem gaat.”
Brilletje op
Kouyaté keert terug uit schorsing en Al-Sahafi is opnieuw inzetbaar, maar met twee nieuwe jongens die op het strafbankje zitten blijft de lijst afwezigen even lang. “Hier moet ik even mijn brilletje voor opzetten”, zei Oosting toen hij een blik op de namenlijst wierp. “Mauricio (Benítez, red.), Geoff (Hairemans, red.), Rein (Van Helden, red.), Farouck (Adekami, red.) en Thibo (Somers, red.).”
Antwerp speelde vorig weekend met een zwarte rouwband. Benítez en Al-Sahafi verloren recent allebei hun vader. Hoe gaat het met de mentale toestand van die jongens? “Het zijn jonge gasten, hé. Natuurlijk praat ik met hen, omdat ik weet hoe het voelt om dierbaren te verliezen. Eens op het veld, wanneer er een bal bij komt, kun je sommige dingen vergeten. En dat moet ook, anders blijf je er helemaal in. Maar het is een verdrietige situatie.”
Anthony Valencia, de doelpuntenmaker tegen STVV, met de rouwband om.
Anthony Valencia, de doelpuntenmaker tegen STVV, met de rouwband om. © BELGA
Net als tegen Union voetbalde Antwerp tegen STVV vanuit een laag blok. Met succes deze keer. “Al moeten we oppassen dat dat lage blok geen eigen leven gaat leiden”, stelde Oosting. “Ik ben zelf profvoetballer geweest. Je kunt geen 95 minuten druk zetten. Ik ben een type trainer dat graag de bal heeft, of dat nu lukt met hoog of laag te verdedigen.”
LEES OOK.
Na Club Brugge nu ook La Louvière: daarom neemt Antwerp vrijdag voor de tweede keer dit seizoen geen supporters mee
“We mogen niet vergeten dat we twee keer tegen een goeie ploeg speelden – en we soms noodgedwongen achteruit werden geduwd door hun manier van spelen. Maar ’t is niet dat we tegen Sint-Truiden alleen maar hebben verdedigd. La Louvière wordt een ander verhaal. Op kunstgras, tegen een taaie tegenstander, die nog ergens voor vecht… Net als wij trouwens.”
Niet van het padje af
Mits winst bij La Louvière kan Antwerp de top zes toch nog ruiken. “Dat is zo. Ik kijk naar de zon, naar de positieve dingen. En niet achterom, naar de schaduw. Dat zorgt voor stress. Natúúrlijk deed dat iets met ons, al die potjes verliezen (3 op 18, red.), maar dat wil niet zeggen dat je dan een hele week van het padje af moet zijn. Dat willen we niet. We willen ons verder ontwikkelen. Er zijn nog drie wedstrijden. Vrijdagavond kunnen we na 95 minuten voetballen zeggen of we een goede zaak deden.”
gva.be
Olivier blijkbaar is Benitez dus nog altijd niet wedstrijd fit?Olivier schreef: ↑05 mar 2026 15:38Antwerp-coach Joseph Oosting laat de zon in zijn hart: “Dat lage blok van ons moet geen eigen leven gaan leiden”
Deurne-NoordJoseph Oosting is een trainer die naar de zon – lees het positieve – kijkt. Dat treft met het vroege lenteweer begin maart. Na de overwinning tegen STVV kan hij met Antwerp van Play-off 1 blijven dromen. “Al wordt La Louvière een ander verhaal”, weet de Nederlander, die met Janssen en Van den Bosch twee onmisbare pionnen toch moet missen.
14:56
Antwerp trekt vrijdag zonder het geschorste tweetal Vincent Janssen en Zeno Van den Bosch naar La Louvière. Zelf wilde hij het niet gezegd hebben, maar Joseph Oosting mist met hen twee pionnen die hij – met de huidige kwaliteit in de kern – niet één op één kan vervangen. “Uiteindelijk zijn ze er niet en kijk ik, zoals gewoonlijk, naar wat ik wel heb.”
De twintigjarige Gerard Vandeplas lijkt de logische optie om de spitsenrol van Janssen over te nemen. “Dat moet ik nog bekijken. Gerard is een jonge speler die hier en daar last heeft van kleine klachten. We zullen vrijdag zien hoe het met hem gaat.”
Brilletje op
Kouyaté keert terug uit schorsing en Al-Sahafi is opnieuw inzetbaar, maar met twee nieuwe jongens die op het strafbankje zitten blijft de lijst afwezigen even lang. “Hier moet ik even mijn brilletje voor opzetten”, zei Oosting toen hij een blik op de namenlijst wierp. “Mauricio (Benítez, red.), Geoff (Hairemans, red.), Rein (Van Helden, red.), Farouck (Adekami, red.) en Thibo (Somers, red.).”
Antwerp speelde vorig weekend met een zwarte rouwband. Benítez en Al-Sahafi verloren recent allebei hun vader. Hoe gaat het met de mentale toestand van die jongens? “Het zijn jonge gasten, hé. Natuurlijk praat ik met hen, omdat ik weet hoe het voelt om dierbaren te verliezen. Eens op het veld, wanneer er een bal bij komt, kun je sommige dingen vergeten. En dat moet ook, anders blijf je er helemaal in. Maar het is een verdrietige situatie.”
Anthony Valencia, de doelpuntenmaker tegen STVV, met de rouwband om.
Anthony Valencia, de doelpuntenmaker tegen STVV, met de rouwband om. © BELGA
Net als tegen Union voetbalde Antwerp tegen STVV vanuit een laag blok. Met succes deze keer. “Al moeten we oppassen dat dat lage blok geen eigen leven gaat leiden”, stelde Oosting. “Ik ben zelf profvoetballer geweest. Je kunt geen 95 minuten druk zetten. Ik ben een type trainer dat graag de bal heeft, of dat nu lukt met hoog of laag te verdedigen.”
LEES OOK.
“We mogen niet vergeten dat we twee keer tegen een goeie ploeg speelden – en we soms noodgedwongen achteruit werden geduwd door hun manier van spelen. Maar ’t is niet dat we tegen Sint-Truiden alleen maar hebben verdedigd. La Louvière wordt een ander verhaal. Op kunstgras, tegen een taaie tegenstander, die nog ergens voor vecht… Net als wij trouwens.”
Niet van het padje af
Mits winst bij La Louvière kan Antwerp de top zes toch nog ruiken. “Dat is zo. Ik kijk naar de zon, naar de positieve dingen. En niet achterom, naar de schaduw. Dat zorgt voor stress. Natúúrlijk deed dat iets met ons, al die potjes verliezen (3 op 18, red.), maar dat wil niet zeggen dat je dan een hele week van het padje af moet zijn. Dat willen we niet. We willen ons verder ontwikkelen. Er zijn nog drie wedstrijden. Vrijdagavond kunnen we na 95 minuten voetballen zeggen of we een goede zaak deden.”
gva.be
Gerard Vandeplas, vorige week 20 geworden en in La Louvière de mogelijke vervanger van Janssen: “Je kan wel zeggen dat Vincent en ik qua stijl ongeveer dezelfde spitsen zijn”
Deurne-NoordDoor de schorsing van Vincent Janssen krijgt Gerard Vandeplas (20) tegen La Louvière als diepe spits een unieke kans op extra speelgelegenheid. De Vlaams-Brabander passeerde in de jeugd langs OHL, Genk en STVV, maar etaleerde zijn mentale sterkte toen hij de zomer voor even werd teruggezet naar de beloften. Ondertussen klopt hij steeds harder op de deur van de hoofdmacht. Met vanavond ook zijn eerste goal voor the Great Old?
07:00
Sinds vorige week gaat Gerard Vandeplas niet langer als tiener door het leven. Hij vierde zijn twintigste verjaardag met een etentje op restaurant. “Gezellig met de familie, niets speciaals.”
Vandeplas is een nakomer in het gezin. Zijn oudere broers en zus zijn dertigers. Terwijl iedereen intussen zijn of haar vleugels uitsloeg, woont de jongste van het gezin nog thuis. Dat is in Lubbeek, vlakbij Leuven. “Ik sta vroeg op, want ik doe er ongeveer een uur en een kwart over om naar de club te komen”, zegt hij. “Maar dat is niet erg. Ik rij graag op en neer.”
Vandeplas woont opnieuw thuis moeten we zeggen. Dat is namelijk een hele tijd anders geweest. Hij begon te voetballen bij KVK Tienen, verhuisde een jaar later naar OH Leuven en werd daar – nog eens een jaar later – weggeplukt door het grote Racing Genk. “Vervolgens zat ik zes jaar op internaat in Genk.”
Vandeplas was de vaste spits in de Genkse jeugd, tot de concurrentie in de mijnstad groeide en hij in 2021 voor een nieuw project koos bij STVV. In Haspengouw kon de Vlaams-Brabander van zestien toen de vaste spits van de U21 worden.
Gerard Vandeplas is een nuchtere maar ook heel ambitieuze voetballer.
Gerard Vandeplas is een nuchtere maar ook heel ambitieuze voetballer. © BELGA
Het Truiense avontuur duurde slechts één seizoen. In 2022 verhuisde Hoofd Jeugdopleidingen Dario Antico van STVV naar Antwerp en hij nam Vandeplas mee naar de Bosuil. Dit alles maakt dat de youngster in een tijdspanne van zeven jaar vier clubs aandeed. In sommige gevallen is het moeilijke karakter de reden waarom een talentvolle voetballer op korte tijd vaak van club verandert. Maar dat is bij de nuchtere doch ambitieuze Vandeplas niet het geval.
Meniscusoperatie
Gisteren was het dag op dag drie jaar geleden dat Vandeplas zijn debuut vierde voor Antwerp – in het kampioenenjaar onder Mark van Bommel. Hij mocht toen enkele minuten invallen in de klinkende 5-0-zege tegen KV Mechelen.
Het volgende moment waarop hij van zich liet horen kwam er in de Youth League-wedstrijden die parallel liepen met de Champions League-campagne van de hoofdmacht. Ondanks de 0 op 18 – met een jongerenploeg die uiteraard niet voorbereid was op confrontaties van dat kaliber – scoorde hij tweemaal tegen Porto en één keer tegen Shakhtar Donetsk. Vorig seizoen mocht Vandeplas zeven keer invallen bij de grote jongens, tot hij onder het mes moest. “Door een meniscusoperatie was ik drie maanden out – ik miste de volledige play-offs.”
“Ik probeer me er niet op te focussen, op dat doelpuntje. Niet overhaasten, zeg ik altijd”
Gerard Vandeplas
Spits Antwerp
Aan de vooravond van het huidige seizoen volgde een stevige domper. Hoewel hij al een hele tijd volwaardig deel uitmaakte van de A-kern, werd hij na de zomerstage in het Oostenrijkse Waidring teruggezet naar de Young Reds. Daar speelde hij ook zijn wedstrijden – met vijf goals in elf duels.
Vandeplas toonde zijn mentale sterkte. In de periode van het ontslag van Stef Wils en de aanstelling van Joseph Oosting kwam de aanvaller weer aan de oppervlakte. Sinds eind november kreeg Vandeplas – op twee matchen na – elke keer speelminuten. Eind januari tegen Cercle maakte hij bovendien zijn basisdebuut.
Zijn opvallendste moment tot dusver was zijn assist voor Gyrano Kerk in de kwartfinale van de beker tegen La Louvière. Zijn hoogtepunt tot dusver? “Neen, dat was mooi meegenomen, maar mijn voorlopige hoogtepunt is dat ik hier dit seizoen kan doorbreken”, oordeelt Vandeplas. “Daar ben ik de club dankbaar voor.”
Gerard Vandeplas probeert tijdens een wedstrijd niet te veel aan het missen van een kans te denken. Kop op en op naar de volgende, zo luidt zijn ingesteldheid.
Gerard Vandeplas probeert tijdens een wedstrijd niet te veel aan het missen van een kans te denken. Kop op en op naar de volgende, zo luidt zijn ingesteldheid. © Robin Fasseur
Het enige wat nog ontbreekt – zeker voor een spits – is dat doelpuntje. “Al probeer ik me er niet op te focussen. Niet overhaasten, zeg ik altijd.” Vandeplas kwam er al een paar keer dichtbij, onder meer tegen Dender, vorig weekend tegen STVV en natuurlijk in de heenmatch van de halve finale van de beker op Anderlecht. Vooral in het één-op-één-moment voor de keeper had Vandeplas moeten scoren. “Daar baal ik van, maar tegelijk kom ik er sterker uit”, weet hij. “Tijdens een wedstrijd probeer ik niet te veel aan het missen van een kans te denken. Kop op en op naar de volgende.”
Vandeplas speelde al op meerdere posities in het aanvallend compartiment. “Maar mijn natuurlijke rol is die van diepe spits.” Zijn energie – zéker bij invalbeurten – valt op. “Dat zit in mij. (lacht) Altijd honderd procent ervoor gaan, de tegenstander zoveel mogelijk onder druk zetten, om zo mijn eigen team energie te geven.”
Allround
In die zijn lijkt hij wel op zijn aanvoerder, Vincent Janssen? “Je kan wel zeggen dat we qua stijl ongeveer dezelfde spitsen zijn, ja.” De concurrentie met El Toro, maar ook met Gyrano Kerk, is bijzonder stevig voorin. Tegelijk kan Vandeplas op training stelen met de ogen. “Van hun denkwijze en manier waarop ze scoren steek ik veel op”, klinkt het. “Ikzelf moet vooral nog duelkracht bijwinnen. Body kweken, want de verdedigers staan stevig op hun benen. Ik weeg nu 84 kilogram. Daar kan nog een kilogram of twee aan spieren bij.”
“Ik moet vooral nog duelkracht bijwinnen. Body kweken, want de verdedigers staan stevig op hun benen”
Gerard Vandeplas
Spits Antwerp
Zijn grote voorbeeld over de muren van de Bosuil heen is Bayern-speerpunt Harry Kane. “Omdat hij zo allround is”, verklaart Vandeplas. “Kane kan een bal bijhouden, het spel verdelen, goed passen en bovenal goals maken. Ook ik probeer van meerdere markten thuis te zijn.”
LEES OOK.
Antwerp-coach Joseph Oosting laat de zon in zijn hart: “Dat lage blok van ons moet geen eigen leven gaan leiden”
Vandeplas kan in deze fase van zijn carrière nergens beter zitten dan bij Antwerp. Onder het motto: ‘er moet niets, er mag heel veel’. In die optiek tekende hij een jaar geleden bij tot medio 2028. “Antwerp staat erom bekend dat jongeren kansen krijgen. Zolang ik me ontwikkel, zullen die momenten blijven komen.” Mét een eerste doelpuntje tegen La Louvière? “Wie weet”, grinnikt de jonge aanvaller.
gva.be
De Gerard woont in het dorp hiernaast, cool!
Roads? Where we are going we don't need roads. (Doc Brown)
Gij wilt dat Gerard zijn autoruit sneuvelt als jemme te uitbundig ligt te vieren?
Een fantastisch idee!!!
Dan zijn we ook goed op tijd daar om in te pilsen.
Dat doe ik enkel bij mijn eigen autoruiten!
-
RedPassion
- Scholier

- Slagzin: Eens Antwerp, altijd ANTWERP !!!!!
Benitez & Van Helden beiden al terug speelklaar ??

-
RedPassion
- Scholier

- Slagzin: Eens Antwerp, altijd ANTWERP !!!!!
Benitez & Van Helden beiden al terug speelklaar ??